Leo en Lea

Gepost op 06/06/2019 07:53 door Tommie Harnie

LEO heeft lang alléén stand gehouden onder de vele acroniemen die de trainingswereld rijk is. Je weet wel, een letterwoord dat je helpt om iets belangrijks te onthouden, mnemotechniek. Als student kwam het wel eens voor dat je een ezelsbruggetje maakte en dit dan weer vergat. Contraproductief dus. Met LEO is het anders.

Iedereen komt als ik LEO roep! 
Dat is zo in ons geheugen gegrift, dat vergeten praktisch niet kan. Een sterk staaltje marketing én dus zeker bruikbaar om de LEO-techniek in te zetten bij het leren omgaan met klachten. Het smaakt iedereen en het zorgt dat de klager zich op zijn minst begrepen of gehoord voelt. Luisteren, Erkennen en Oplossen, in die volgorde. Een OLE werkt niet. :-)

Op 16/05/2019 berichtte het Nieuwsblad dat LEA boven de doopfont werd gehouden. LEO en LEA dus. Een roze zus. Omdat een deel van de opbrengst naar Pink Ribbon gaat die wij vorig jaar mee ondersteunden. Laat je wel niet vangen, LEA zelf is wit en LEO bruin.

Gevolg? De alleenheerschappij van LEO aan diggelen en we zullen het geweten hebben...

Bij een eerst volgend traject dat we mochten ondersteunen kwam onze klant al met de vraag of we niet beter LEA konden gebruiken in de plaats van LEO. "Die is toch al oud en we willen het liever fris en fancy. De "O" van oplossen kunnen we toch perfect vervangen door de "A". De "A" van actie. Dat is toch belangrijk bij klachten? Twijfeltaal mijden en je actiegericht opstellen. Zeker niet gaan lanterfanten want dat leidt sowieso tot meer ergernis bij de klager."

Had het laatste uur van LEO geslagen?

Nee! LEO is een blijver, het is niet omdat je al jaren meegaat, dat je aan kracht zou inboeten. 

Wel zijn we een stuk gezwicht onder de druk van de nieuwe zus. Invloed had ze. Een consensus werd gesmeed.

De "O" werd omgevormd naar Ownership. Klinkt én moderner én het toont ook meer dat je verantwoordelijkheid dient op te nemen. Trouwens de "O" van oplossen plaatsten we toch regelmatig tussen haakjes. Omdat je niet altijd als ontvanger van een klacht dadelijk een oplossing had. En LE(O) ziet er nu ook weer zo niet écht uit als dé LEO.

Samengevat: LEO is een blijver en kreeg een update.

Met dank aan een alerte klant die LEA spotte.

#milka #ownership #klachten

Deel deze pagina:

Dit artikel is geschreven door Tommie Harnie

Expertise: Sales (verkoop),communicatie en activerende werkvormen

Door deelnemers ervaren als: enthousiast, creatief, dwarsdenker

Tommie laat het etiket ADHD niet als een belemmering klinken, maar als een talent. Voordat je met je ogen kan knipperen heeft Tommie alweer een beter idee en ziet hij het helemaal voor zich hoe jouw medewerkers, jouw organisatie en jijzelf boven zichzelf kunnen uitgroeien. Tegen ADHD bestaat er een medicijn, tegen zijn meeslepend enthousiasme niet.
Tommie sleurt je mee in zijn turbulent denkproces en voordat je bekomen bent van de rollercoaster aan input, besef je dat je wakker wordt in een nieuwe organisatie waarin mensen met meer plezier zich inzetten voor de klant en voor uw organisatie.

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.