Doktersbriefje omdat mijn hond ziek is

Gepost op 17/09/2019 09:11 door Nico Beckers

Artikel Doktersbriefje "omdat de hond ziek is"​ trok m'n aandacht.
 

Vier belangrijke conclusies voor leidinggevenden

Het trok m'n aandacht zelfs in die mate dat ik voor de eerste keer de digitale lezersreacties ben beginnen lezen. Daaruit trok ik 4 ernstige en minder ernstige conclusies (voor de leidinggevenden onder ons).

1. Dieren worden graag gezien! Erken dat.

Talrijk zijn de steunbetuigingen voor de dierenliefde. Van Cavia's over papegaaien en uiteraard honden en katten. "Ze zijn als kinderen voor ons". Vele mensen vinden dat ze daarvoor terecht een oplossing verdienen, zelfs als is het met (frauduleus) ziekteverlof. Hond boven alles! Als werkgever of leidinggevende hier te vlot overgaan, is duidelijk fout.

Dit onderschrijf ik helemaal. Het bedrijfsleven hoort mens- én individugericht te zijn. Legio voorbeelden waar we op maat van de persoon zoeken naar invullingen die belangrijk zijn voor d(i)e mens. Van doelstellingen over functie-invullingen tot de kleinmenselijke dingen. Dankzij talentdenken, projectcontracting en andere tools vindt deze denkwijze ook zijn weg in grotere bedrijfsomgevingen. Dit is zonder meer de toekomst.

2. Op lezersplatformen hoef je geen rekening te houden met DT-regels :-).

3. Het is een dagdagelijkse realiteit

In al onze verzuimtrainingen zagen we ondertussen al wel enkele 1.000-den leidinggevenden. En in minstens 8/10 van de groepen was dit een praktijkvoorbeeld van één van de deelnemers. Het soort dier kan wel eens veranderen (alhoewel 'kat' precies met stip op 1 staat),maar de verhalen zijn telkens hetzelfde: dier is dood, ziek, vermist en hierdoor kan ik niet komen werken. De dokter schreef me een briefje.

Maar los van de discussie of dit een 'strafverhaalding' is of niet, de achterliggende verandering is: iemand heeft een (assertief) standpunt en handelt er naar, los van wat de leidinggevende of het bedrijf er van zou vinden. Het 'zieke dier = zelf (ziek) thuis' is daarvan slechts één voorbeeld. Maar ook: 'mijn verlof dient om vakantie te nemen, dus als ik daarbuiten nog extra dagen nodig heb, dan moeten die er op een andere manier komen'. Of: 'als de kinderen bij mij zijn, dan wil ik niet in shiften werken'. 'Voor mijn bijverdienste moet ik tussendoor regelmatig kunnen bellen', ...

Is dit de individualisering van de maatschappij? Dat iedereen assertiever is geworden? Of zelfs egoïstischer? Een zaak is zeker: mensen leggen hun verwachtingen voor en soms zelfs òp. En als bedrijf sta je hier vaak machteloos tegenover.

4. Waar sta jij (voor)?

In onze praktijk (grote bedrijven, niet KMO's) zien we vaak dat leidinggevenden zich vooral laten leiden door de vorige zaken. Ze willen goed doen voor de persoon en zien weinig mogelijkheden om hier tegenin te gaan/hun standpunt naast te leggen. De wetgeving helpt hier natuurlijk niet, want: wat ga je doen? Er is toch een doktersbriefje!

Leidinggevenden horen hier ook hun normen mee te geven, net zoals de medewerkers dit doen! "Ik vind het niet kloppen dat je thuis bent wegens ziekte als je hond overleden is", of: "Het is voor mij niet juist dat je dit werk achteruit stelt o.w.v. je bijberoep", "Je keuze voor je sport mag niet deze invloed hebben op je werk" ...

Dit soort opvoedkundige normen hoor je mee te geven als leidinggevende. Dat is tenslotte je taak. We vinden het normaal dat we dit doen als het gaat over de kwaliteitsverwachting, of het gehaalde aantal stuks en zelfs over de waarden waarvoor we staan met het bedrijf. Waarom dan niet over iets persoonlijks als dit soort normen?

(Eind)conclusie

Begrijp me niet verkeerd: het ene sluit het andere niet uit. Het is een en-en: zowel het individuele mensgerichte én onze normen ook meegeven. Maar het ene sluit het andere niet uit. Net dat is de kunst.

Maar dat veronderstelt heel wat; communicatievaardigheden onder andere, maar ook een bepaalde bril om naar dingen te kijken: wat is correct in deze VUCA-wereld waar regels slechts één infobron is.

Take a stand!

 

Deel deze pagina:

Dit artikel is geschreven door Nico Beckers

Expertise: Management en Leidinggeven - Verzuim - Perfomance Management - Insights Communicatie

Door deelnemers ervaren als: strategisch en onderbouwd

Nico stelt jou vragen waar je niet meteen zelf zou opkomen, maar die wel leiden tot het resultaat dat jij voor ogen had. Inhoudelijk confronterend. Op een minzame en betrokken manier brengt hij jou en jouw organisatie tot een hoger niveau. Die aanpak zorgt ook binnen Cameleon dat de trainer-consultants zichzelf en elkaar blijvend uitdagen. Niet alleen fijn, maar broodnodig in de vaak solitaire job als trainer. En natuurlijk een absolute must voor onze klanten die dit niveau verdienen.
Nico brengt structuur in jouw strategie en maakt jouw structuur strategisch.

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.